Thursday, February 14, 2013

លោកវណ្ណ មូលីវណ្ណ និងស្ថាបត្យកម្មខ្មែរថ្មី


បន្ទាប់​ពី​ទទួល​បាន​ឯករាជ្យ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៥៣ រហូត​ដល់​សង្គ្រាម​ស៊ីវិល​ឆ្នាំ​១៩៧១ កម្ពុជា​បាន​ស្គាល់​សម័យ​មួយ​នៃ​ការ​ចាប់​កំណើត​ឡើង​វិញ​ក្នុង​វិស័យ​ ស្ថាបត្យកម្ម និង​សិល្បៈ។ នៅ​ក្រោម​ព្រះ​រាជ​ដឹក​នាំ​របស់ សម្ដេច​ព្រះ នរោត្ដម សីហនុ កម្ពុជា​បាន​ខិត​ខំ​កែ​ប្រែ​មុខ​មាត់​របស់​ខ្លួន ពី​ប្រទេស​ក្រោម​អាណានិគម និង​កសិកម្ម ទៅ​ជា​ប្រទេស​មួយ​ទំនើប​ឯករាជ្យ។ ពេល​នោះ​ជា​ពេល​ចាប់​ផ្ដើម​នៃ​ការ​ខិត​ខំ​ប្រឹង​ប្រែង​នៃ​ចលនា​សាង​សង់​ដ៏​ គគ្រឹក​គគ្រេង។ អាគារ​ដែល​បាន​សាង​សង់​នា​សម័យ​នោះ​ត្រូវ​បាន​គេ​ស្គាល់​ថា​ជា​ស្ថាបត្យកម្ម ​ខ្មែរ​ថ្មី។
ស្ថាបត្យករ វិស្វករ និង​អ្នក​ជំនាញ​តុប​តែង​ទីក្រុង​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ និង​បរទេស​ជា​ច្រើន​នាក់​បាន​ចូល​រួម​ក្នុង​កិច្ច​ខិត​ខំ​ប្រឹង​ប្រែង​នេះ។ ប៉ុន្តែ​គុណភាព និង​កេរ្តិ៍​ឈ្មោះ​អាគារ​របស់​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ ត្រូវ​បាន​ទទួល​ស្គាល់​ជាង​គេ។
លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ កើត​នៅ​ខេត្ត​កំពត ឆ្នាំ​១៩២៦។ លោក​រៀន​ចប់​នៅ​វិទ្យាល័យ​ស៊ីសុវត្ថិ ឆ្នាំ​១៩៤៤ បន្ទាប់​មក​រៀន​ច្បាប់​មួយ​ឆ្នាំ។ នៅ​ឆ្នាំ​១៩៤៦ នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ Sorbonne មុន​នឹង​ចូល​រៀន​នៅ​សាលា​ជាតិ​ជាន់​ខ្ពស់​វិចិត្រ​សិល្បៈ​ខាង​ស្ថាបត្យកម្ម។ លោក​បាន​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​ហើយ​ទទួល​សញ្ញាប័ត្រ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៥១។
នៅ​ឆ្នាំ​១៩៥៦ លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ បាន​ត្រឡប់​មក​កម្ពុជា​វិញ ហើយ​ភ្លាម​នោះ​លោក​ត្រូវ​បាន​សម្ដេច​ព្រះ នរោត្ដម សីហនុ ផ្ដល់​ការងារ​រដ្ឋ​មួយ​ចំនួន​ឲ្យ​ធ្វើ។ លោក​ក៏​ត្រូវ​បាន​ទទួល​បន្ទុក​បង្កើត​ជា​គម្រោង​សាធារណៈ​ធំ​ៗ​យ៉ាង​ច្រើន​ ដូច​ជា​ វិមាន​ឯករាជ្យ អាគារ​ព្រឹទ្ធ​សភា រោង​មហោ​ស្រព​ជាតិ ពហុ​កីឡដ្ឋាន​ជាតិ រិមាន​រដ្ឋ ក្រសួង​នានា សំណង់​គេហដ្ឋាន និង​អាគារ​សកល​វិទ្យាល័យ​ ជា​ដើម។ នៅ​ក្នុង​អំឡុង​១៨​ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក លោក ណ្ណ មូលីវណ្ណ បាន​កសាង​ស្នាដៃ​ចំនួន​ជាង​៨០ ធ្វើ​ឲ្យ​វិស័យ​សំណង់​អាគារ​នៅ​កម្ពុជា​មាន​ការ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​យ៉ាង​ខ្លាំង។ ពេល​ត្រឡប់​មក​កម្ពុជា​វិញ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៣ បន្ទាប់​ពី​រស់​នៃ​ឯ​បរទេស​រយៈ​ពេល​២២​ឆ្នាំ លោក​នៅ​តែ​បន្ត​ចូល​រួម​ដដែល​ក្នុង​វិស័យ​ស្ថាបត្យ​កម្ម និង​ទីក្រុង​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា។
អាគារ​សំខាន់​ៗ​ជា​ច្រើន​របស់​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ ធន់បាន​នឹង​សង្គ្រាម​ស៊ីវិល ការ​ទម្លាក់​គ្រាប់​បែក​របស់​ពួក​អាមេរិកាំង ខ្មែរ​ក្រហម និង​សម័យ​វៀតណាម ប៉ុន្តែ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ អាគារ​ទាំង​អស់​នោះ​កំពុង​ទទួល​រង​ការ​គំរាម​កំហែង ដោយ​សារ​ការ​អភិវឌ្ឍ​យ៉ាង​លឿន​ស្លេវ​នៃ​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ។ នៅ​ឆ្នាំ​២០០៨ រោង​មហោស្រព​ជាតិ​ព្រះ​សុរាម្រឹត (មហោស្រព​ទន្លេ​បាសាក់) ដែល​ជា​ស្នាដៃ​មួយ​របស់​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ ដែរ​នោះ​បាន​ខូច​ខាត​អស់។ គម្រោង វណ្ណ មូលីវណ្ណ ដែល​មាន​ឈ្មោះ​ភាសា​អង់គ្លេស​ថា “Vann Molyvann Project” បាន​ចាប់​ផ្ដើម​នៅ​ឆ្នាំ​២០០៩ ពី​ការ​សហការ​រវាង​និស្សិត ស្ថាបត្យករ នៅ​កម្ពុជា និង​ប្រទេស​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ដើម្បី​កសាង​ជា​ឯកសារ​នៃ​បណ្ដា​អាគារ​សំខាន់​ៗ​ ទាំង​នេះ។
ពិព័រណ៍​នេះ​បង្ហាញ​ជូន​អាគារ​ធំ​ៗ​ចំនួន​៨ ហើយ​អាគារ​នីមួយ​ៗ​បង្ហាញ​ពី​ប្រភព​នៃ​សំណង់​ដែល​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ បាន​កសាង​ឡើង។ យើង​បាន​ផ្ដោត​ការ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​អំពី​សោភណ្ឌភាព​សំណង់​នៅ​កម្ពុជា។ យើង​ក៏​បាន​ពិនិត្យ​ផង​ដែរ​លើ​ការ​ប្រើ​ប្រាស់ ទឹក ពន្លឺ និង​ខ្យល់ ចំពោះ​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ គឺ​ជា​សមាសធាតុ​ពិសេស​នៃ​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​ប្រកប​ដោយ​បរិស្ថាន​វិទ្យា​ពិត ​ៗ។ វត្ថុធាតុ​ដែល​យើង​លើក​យក​មក​បង្ហាញ គឺ​សំដៅ​ផ្ដល់​ជា​គំនិត​ដល់​ស្ថាបត្យករ​ជំនាន់​ថ្មី​ទាំង​អស់​នៅ​កម្ពុជា និង​នៅ​បរទេស ដើម្បី​ឲ្យ​ពួក​គេ​​បង្កើត​ស្ថាបត្យកម្ម​ទំនើប​មួយ​ដោយ​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​នឹង​ភាព ​ដោយ​ឡែក​នៃ​អាកាស​ធាតុ និង​វប្បធម៌​ប្រទេស​ខ្លួន។
ពិព័រណ៍​នេះ អាច​រៀប​ចំ​ទៅ​បាន​ដោយ​មាន​ការ​គាំទ្រ​ពី​អាកាសយានដ្ឋាន​អន្តរជាតិ​ភ្នំពេញ ការ​ចូល​រួម​ផ្ទាល់​របស់​បុគ្គល​ជា​ច្រើន ការ​ខិត​ខំ​ប្រឹង​ប្រែង​របស់​មនុស្ស​ម្នា​ជា​ច្រើន ដែល​បាន​ចំណាយ​ពេល​វេលា​ និង​ចំណេះ​ដឹង​របស់​ពួក​គេ។ ពួក​យើង​សូម​ថ្លែង​អំណរ​គុណ​ផង​ដែរ​ចំពោះ​អ្នក​រៀប​ចំ​នូវ​ពិព័រណ៍​នេះ​មាន​ ដូច​ជា អ្នក​ស្រី ស្តេហ្វានី អៀទ័រ និង​លោក ប៉ែន សិរីបញ្ញា …(អាន​មិន​ច្បាស់ ព្រោះ​ថត​ចេញ​មក​ពី​ស្លាក​ឃោសនា) និង​លោក​ស្រី ប្រាំសាន់ សាសា សម្រាប់​ជំនាញ​របស់​ពួក​គេ។
យើង​សូម​សម្ដែង​នូវ​ការ​ដឹង​គុណ​យ៉ាង​ជ្រាល​ជ្រៅ ចំពោះ​ឯក​ឧត្ដម វណ្ណ មូលីវណ្ណ ដែល​បាន​ផ្ដល់​គំនិត​ណែនាំ​ក្នុង​គម្រោង​នេះ៕
ទិដ្ឋភាព​នៃ​ពិព័រណ៍​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ នៅ​ឯ​អាកាសយានដ្ឋាន​អន្តរជាតិ​ភ្នំពេញ



ពិព័រណ៍​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​ថ្មី
                                         ម៉ាកែត​វិមាន​រដ្ឋ​ចម្ការ​មន​ស្នាដៃ​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ
                          រូប​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ ដែល​បាន​ដាក់​តាំង​នៅ​ពិព័រណ៍​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​ថ្មី

No comments:

Post a Comment