Wednesday, February 20, 2013

វណ្ណ មូលី វណ្ណ វីរ​ស្ថាបត្យករ​ខែ្មរ​ដ៏​ឆ្នើម​ក្នុង​ដួង​ព្រលឹង​ជាតិ


















ភ្នំពេញ​ជា​រាជធានី​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​រាជធានី​មួយ​ចំនួន​តូច​នៅ​ក្នុង ​តំបន់ ដែល​អាច​រក្សា​បាន​យ៉ាង​ជោគ​ជ័យ​នូវ​របៀប​ជា​ទីក្រុង​នៅ​អាស៊ី អាគ្នេយ៍​ពិតប្រាកដ​។ ទីក្រុង​មាន​មហា​វិថី​ទូលំ​ទូលាយ​អម​ទៅ​ដោយ​ម៉ូដ​ផ្ទះ​បែប​អាណា​ និគម​បារាំង​ និង​អគារ​មាន​រចនាប័ទ្ម​នា​សម័យ​ក្រោយ​ឯករាជ្យ (១៩៥៣)​ដែល​គេ​ចាត់​ទុក​ថា ជា​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​សម័យ​ថ្មី​ដែល​រាជធានី​របស់​ព្រះ​រាជាណា ចក្រ​កម្ពុជា មាន​រហស្សនាម​ថា «ទីក្រុង​គជ់​នៅ​អាស៊ី»​
នៅ​សតវត្សរ៍​ទី​២១​នេះ រាជធានី​ភ្នំពេញ ព្យាយាម​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ដើម្បី​ស៊ី​គ្នា​ទៅ​នឹង​ការ​អភិវឌ្ឍ​យ៉ាង​ឆាប់​រហ័ស ដូច​បណ្តា​ប្រទេស​ជិត​ខាង​របស់​ខ្លួន។​ ភាព​ស្រស់ស្អាត​របស់​រាជធានី​នេះ បាន​ចាប់​ផ្តើម​តាំង​ពី​ពាក់​កណ្តាល​សតវត្សរ៍​ទី​១៩ នៅ​ពេល​កំពុង​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​គ្រប់គ្រង​របស់​ព្រះ​បាទ​នរោត្តម ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា បាន​ក្លាយ​ជា​រដ្ឋ​ស្ថិត​ក្រោម​អាណា​ព្យាបាល​បារាំង​។
រាជធានី​ភ្នំពេញ ត្រូវ​បាន​ប្រែ​ក្លាយ​ពី​ភូមិ​នេសាទ​ទំនប់​ទឹក​មួយ​ទៅ​ជាក្រុង​មួយ​ជា​មួយ ​នឹង​ប្រព័ន្ធ​គមនា​គមន៍​ខ្វាត់​ខ្វែង និង​អគារ​សាធារណៈ​គួរ​ឲ្យ​ចាប់​អារម្មណ៍​មួយ​ចំនួន​ និង​រចនា​សម្ព័ន្ធ​រដ្ឋាភិបាល​ជា​ច្រើន​។
នៅ​ពេល​ដែល​កម្ពុជា ទទួល​បាន​ឯករាជ្យ​ពី​នឹម​ត្រួតត្រា​អាណា​និគម​និយម​បារាំង​ក្នុង​ឆ្នាំ ១៩៥៣​ហេដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា មាន​មោទនភាព​យ៉ាង​ខ្លាំង រួម​មាន​ទាំង​ព្រលាន​យន្ត​ហោះ ផ្លូវ​គោក​ និង​ផ្លូវ​ដែក​ដែល​អាច​ដំណើរ​ការ​បាន​ ​រហូត​ដល់​ចុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៦០ ទើប​រាជធានី​ភ្នំពេញ​ខ្លួន​ឯង​បាន​ក្លាយ​ជា​ក្រុង​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​ ក្រុង​ជា​ច្រើន​ដែល​មាន​សោភណភាព​ល្អ​បំផុត​នៅ​អាស៊ី​។
ការ​លើក​ទឹក​ចិត្ត​ដោយ​មាន​ការ​ចាប់​អារម្មណ៍​ពី​ព្រះមហាក្សត្រ​ព្រះ​ នរោត្តម សីហនុ ដែល​ព្រួយ​ព្រះទ័យ​ពី​វប្បធម៌ ​ជាង​ហត្ថករ​ជា​ច្រើន​ដែល​មាន​ការ​អប់រំ​ខ្ពស់​ដែល​កំពុង​លេច​មុខ​នៅ ក្នុង​ក្រុង​នេះ បាន​កំណត់​អំពី​ទំនើប​កម្ម​មុខ​មាត់​របស់​រាជ​ធានី​នេះ​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​ ចលនា​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​សម័យ​ថ្មី​ដែល​ដឹក​នាំ​ដោយ​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ។
ដោយ​ទទួល​បាន​ការ​អប់រំ​នៅ ប្រទេស​បារាំង​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ បាន​វិល​ត្រឡប់​មក​កម្ពុជា​វិញ​កាល​ពី​ឆ្នាំ​១៩៥៦ ក្នុង​នាម​ជា​ស្ថាបត្យករ​ដែល​មាន​សមត្ថភាព​តែ​ម្នាក់​គត់​នៅ​កម្ពុជា​។​ ភ្លាម​ៗ​នោះ​ដែរ លោក​ក៏​ទទួល​បាន​ងារ​ជា​ប្រធាន​ស្ថាបត្យករ​សម្រាប់​ស្ថាប័ន​រដ្ឋ និង​នាយក​ផែនការ​ក្រុង និង​លំនៅ​ដ្ឋាន។ លោក​បាន​កសាង​សំណង់​អគារ​ជា​ច្រើន​ដូច​ជា ​ក្រសួង​ ទីស្តី​ការ​គណៈ​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ អគារ​រដ្ឋាភិបាល សាល​ប្រជុំ​សភា វិមាន​ឯករាជ្យ​ សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ភ្នំពេញ សាលមហោ​ស្រព​ចតុ​មុខ ស្តាត​អូឡាំពិក​ បុរី​បាសាក់ ស្ថានទូត​មួយ​ចំនួន​នៅ​ក្រៅ​ប្រទេស ព្រម​ទាំង​អគារ​សំខាន់​ៗ​ជា​ច្រើន​ទៀត​នៅ​កន្លែង​ល្បី​បំផុត​ក្នុង​រាជធានី​ ភ្នំពេញ​។
សំណង់​ទាំង​នោះ​ បាន​ដើរ​តួយ៉ាង​សំខាន់​មួយ​ក្នុង​ទំនើប​ភាវូបនីយកម្ម​នៃ​ក្រុង​ធំ​ បំផុត​នៅ​កម្ពុជា។ នេះ​បើ​យោង​តាម​ លោក​ ឃួន​ ឃុន​នាយ​ អគ្គ​នាយក​រង​ផ្នែក​គ្រប់គ្រង​ដី​ធ្លី​ និង​លំនៅដ្ឋាន​ក្នុង​ឧទ្យាន​បុរាណ​វិទ្យា​អង្គរ ដែល​ធ្លាប់​ធ្វើ​ការ​ជាមួយ​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ ក្នុង​អំឡុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៦០​។
លោក​មាន​ប្រសាសន៍​បញ្ជាក់​ថា​៖«គាត់​ជា​ស្ថាបត្យករ​លើក​ដំបូង​ហើយ​ដែល ធ្វើ​ឲ្យ​រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ និង​ទី​រួម​ខេត្ត​ផ្សេង​ទៀត​នៅ​កម្ពុជា​ក្លាយ​ជា​ក្រុង​ទំនើប​ៗ​រហូត​មក​ ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​»​។ លោក បាន​បន្ត​ថា​ចលនា​នេះ បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​ស្ថាបត្យ​កម្ម​អង្គរ​បុរាណ​រស់​ឡើង​វិញ​។ លោក បាន​បញ្ជាក់​ថា ការ​លើក​ទឹក​ចិត្ត​ដោយ​វិមាន​ឯករាជ្យ​ដែល​មាន​រូប​រាង​ជា​ផ្កា​ឈូក ដែល​ត្រូវ​បាន​បញ្ចប់​កាល​ពី​ឆ្នាំ​១៩៦០ មាន​ប្រភព​​មកពី​ប្រាសាទ​បាគង​ ដែល​ជា​រាជ​វាំង​លើក​ដំបូង​ដែល​គេ​បាន​កសាង​ក្នុង​សម័យ​អង្គរ​។ លោក មូលីវណ្ណ ក៏​បាន​ដាក់​បញ្ចូល​បច្ចេក​ទេស​ទំនើប​ៗ​ជា​ច្រើន​ក្នុង​រចនា​ម៉ូដ​ របស់​លោក​ផង​ដែរ​ជា​ពិសេស​ក្នុង​ការ​សាង​សង់​ពហុកីឡ​ដ្ឋាន​ជាតិ​។ លោក​ឃុននាយ​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​៖ «ស្តាត​នោះ ត្រូវ​បាន​គេ​កសាង​រាង​​ឆត្រ ដោយ​ប្រើប្រាស់​ឥដ្ឋ​ខ្យល់ និង​មាន​ម្លប់​ច្រើន​​ដើម្បី​កាត់បន្ថយ​កម្តៅ​ និង​ពន្លឺ​ព្រះ​អាទិត្យ​ចូល​ក្នុង​បរិវេណ​នោះ»​
លោក បាន​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា អាង​ហែល​ទឹក​តាម​ធម្មតា​ត្រូវ​បាន​គេ​កសាង​ឡើង​ដើម្បី​ធ្វើ​ឲ្យ​បរិវេណ​នោះ​មាន​ភាព​ត្រជាក់»។​
ជា​អកុសល​ណាស់​អគារ​ភ្លោះ​ដែល សាង​សង់​នៅ​ជុំវិញ​ពហុ​កីឡដ្ឋាន ជាតិ​អូឡាំពិក​គឺ​សឹង​តែ​ប្រើ​ប្រាស់​លែង​កើត​ទៅ​ហើយ​ដោយ​មាន​ការ​ជ្រាប​ទឹកជា​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ​ដោយ​សារ​តែ​ការ​សាង​សង់​គ្មាន​របៀបរៀប​រយ​ឥឡូវ​នេះ​នៅ​ គ្រប់​បរិវេណ​សុទ្ធ​តែ​ជា​កន្លែង​បង្ក​គ្រោះ​ថ្នាក់​។​ ទោះ​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ នេះ​មិន​មែន​ជា​កំហុស​របស់​លោក វណ្ណ មូលីវណ្ណ​ តែ​ម្នាក់​ឯង​ទេ។​ កាល​ពី​៦​ឆ្នាំ​មុន​ មហោ​ស្រព​ជាតិ ទីស្ដីការ​គណៈ​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ និង​វិទ្យាស្ថាន​ពហុ​បច្ចេកទេស​ព្រះ​កុសុមៈ​ត្រូវ​បាន​វាយចោល​ទាំង​អស់ ក្នុង​ហេតុផល​ធ្វើ​ការ​អភិវឌ្ឍ។​ នេះ​បើ​យោង​តាម​លោក​ស្រី Stefanie Irmer​ ប្រធាន​ក្រុម​ហ៊ុន​ទេស​ចរណ៍​KA​ ដែល​ផ្ដោត​ទៅ​លើ​ស្ថាបត្យ​កម្ម​ថ្មី​របស់​ខ្មែរ​បាន​ប្រាប់​ភ្នំពេញ ប៉ុស្តិ៍​កាល​ពី​ម្សិលមិញ​នេះ។
លោក​ស្រី​បាន​ថ្លែង​ថា៖​ «ការ​រៀបចំ​ផែន​ការ​សម្រាប់​ទី​ក្រុង​ហាក់​ដូច​ជាអាច​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​បាន​ ដោយ​សារ​តែ​ក្រុម​ពួក​មូល​ធន​ ដោយ​ធ្វើ​ការ​បណ្ដាក់​ទុន ​និង​អ្នក​ប្រតិបត្តិ​ខាង​ដី​ធ្លី​ដែល​ជា​កត្តា​ដ៏​ចម្បង​ក្នុង​ការ​ ផ្លាស់​ប្ដូរ​មុខ​មាត់​ទីក្រុង​។ ការ​អភិវឌ្ឍ​បែប​នេះ​អាច ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​បាន ព្រោះ​គ្មាន​ការ​ចាត់​ជា​ថ្នាក់ ឬ​ការ​ការ​ពារ​នូវ​ស្ថាបត្យកម្ម​ថ្មី​របស់​ខ្មែរ​ទេ​ ហើយ​អគារ​កាល​ពី​សម័យ​អាណា​និគម​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​កេរ​ដំណែល​វប្បធម៌​ កម្ពុជា​ត្រូវ​បាន​ទទួល​រ៉ាប់រង​ពី​ស្ថាប័ន​រដ្ឋាភិបាល» លោក​ស្រី​បាន​បន្ថែម​ថា មាន​វិធី​ជា​ច្រើន​ក្នុង​ការ​លើក​ស្ទួយ ​និង​ថែរក្សា​ការពារ​កេរ​ដំណែល​ទាំង​នេះ​មាន​មតិ​ជា​ទូទៅ​ថា វិធី​ទាំង​អស់​នេះ​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​កេរ​ដំណែល កម្ពុជា​ដ៏​មាន​សារៈ​សំខាន់​ម្យ៉ាង​ម្នាក់​ៗ​ដូច​ជា​ស្ថាប័ន​របស់​ រដ្ឋាភិបាល​ដែល​ប្រាប់​ពី​យុទ្ធសាស្រ្ត​ក្នុង​ការ​ចាត់​ថា្នក់​តាម​តំបន់​ជា ច្រើន​ទៀត។
លោក​ស្រី​បាន​បន្ត​ថា៖​ «ក្នុង​ដំណាក់​កាល​នេះ​ ជា​ជំហាន​ទី​មួយ ដើម្បី​បង្ហាញ​ពី​ឆន្ទៈ​នយោបាយ​ក្នុង​ការ​គិត​គូរ​នូវ​កេរដំណែល​ទីក្រុង​ និង​ថែរក្សា​ការ​ពារ​ខ្លួន​ ឥឡូវ​នេះ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ត្រូវ​បាន​គេ​ជួយ​ផ្ដល់​គំនិត​ផ្ដួច​ផ្ដើម​បន្ថែម​ ទៀត»។ការ​វិនិយោគទុន​បាន​ចាប់​ផ្ដើម​ហូរ​ចូល​មក​ក្នុង​ទីក្រុង​របស់​ កម្ពុជា​នៅ​រយៈពេល​ស្ទើរ​មួយ​ទសវត្សរ៍​ចុង​ក្រោយ​នេះ​បណ្ដាល​ឲ្យ​មាន​ការ​ កម្ទេច​ចោល​អគារ​ចាស់ៗ​ជា​ ច្រើន​ និង​ភាគ​ច្រើន​ការ​​បណ្ដេញ​ពល​រដ្ឋ​ចេញ​ពី​ដី​ដែល​ពួក​គាត់​រស់​នៅ​ជា​រៀង​ រាល់​ថ្ងៃ​ដើម្បី​បើក​ផ្លូវ​ឲ្យ​ម្ចាស់​គម្រោង​ធំៗ​ដែល​បាន​ស្នើ​សុំ​ធ្វើ ការ​អភិវឌ្ឍ​ និង​ដើម្បី​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​ការ​ចុះ​សម្រុង​ជា​មួយ​ក្រុម​ប្រទេស​ជិត​ខាង​របស់ ​ខ្លួន​ដែល​មាន​ការ​រីក ចម្រើន។
លោក បេង ហុងសុជាតិខេមរ៉ូ អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ និង​ជា​អគ្គ​នាយក​រង​នៃ​ក្រសួង​រៀបចំ​ដែន​ដី នគរូបនីយ​កម្ម ​​និង​សំណង់​មាន​ជំនឿ​ថា វា​ជា​ករណី​មួយ​នៃ​ការ​សម្រេច​បាន​តុល្យភាព​ត្រឹម​ត្រូវ​រវាង​សម្ពាធ​ សេដ្ឋកិច្ច​ និង​ការ​រៀបចំ​ទីក្រុង។
លោក​បាន​ថ្លែង​ថា៖ «នៅ​តាម​បណ្ដា​ប្រទេស​មួយ​ចំនួន​ដូច​ជា​សិង្ហបុរី និង​ម៉ាឡេស៊ី​ជា​ដើម​ដែល​ធ្លាប់​បាន​ឆ្លង​កាត់​ការ​រីកចម្រើន​ដ៏​មហា​ អស្ចារ្យ​នេះ​នៅ​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ទី​៧០​និង​ទី​៨០​ ស្ថាបត្យកម្ម​ជា​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​ត្រូវ​បាន​គេ​សាង​ជំនួស​មក​វិញ​នូវ​អគារ ​ខ្ពស់ៗ​។ ទោះ​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ឥឡូវ​រដ្ឋាភិបាល​ទាំង​ពីរ​នេះ​មាន​បំណង​លើក​កម្ពស់​ចំណេះ​ដឹង​ជា​សាធារណៈ​ពី ​កេរ​ដំណែល​ទីក្រុង​នេះ»។ លោក​បាន​បន្ថែម​ថា កង្វះ​ខាតធន​ធាន​មនុស្ស​នៅ​កម្ពុជា​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​ការ​ពិបាក​ក្នុង​ការ​ ជម្រាប​ជូន​ដំណឹង​ដល់​សាធារណ​ជន​ពី​សារៈ​សំខាន់​នៃ​អគារ​មួយ​ចំនួន​។ ​
លោក បេង ហុង​សុជាតិ​ខេម​រ៉ូ បាន​បន្ថែម​ថា រហូត​មក​ដល់​ពេល​នេះ​ គំនិត​សម្រាប់​គម្រោង​សាកល្បង​ថែរក្សា​កេរ​ដំណែល​ទីក្រុង​ត្រូវ​បាន​បង្កើត​ ​ឡើង​នៅ​ក្នុង​រយៈ​ពេល​ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំ​ថ្មីៗ​នេះ​ ទោះ​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ គម្រោង​នេះ​មិន​ទាន់​ដំណើរ​ការ​នៅ​ឡើយ​ទេ។
លោក​បាន​ថ្លែង​ថា៖​ «យើង​មិន​ទាន់​បាន​ទទួល​មូលនិធិ​សម្រាប់​គម្រោង​នេះ​នៅ​ឡើយ​ទេ យើង​កំពុង​រង់​ចាំ​ម្ចាស់​ជំនួយ​ដែល​ចាប់​អារម្មណ៍​ ប៉ុន្តែ​ជា​ធម្មតា​ពួក​គេ​ចាប់​អារម្មណ៍​តែ​ទៅ​លើ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ទី​ជន​បទ​»​ ។លោក​បន្ថែម​ថា៖«ខណៈ​យើង​មាន​ច្បាប់​អភិរក្ស​រួច​ហើយ ពួក​គេ​ទោរទន់​អនុវត្ត​តែ​«អចលនទ្រព្យ​សំខាន់ៗ​»​ប៉ុណ្ណោះ​ដូចជា​ប្រាសាទ​ អង្គរ​វត្ត​ជាដើម»

No comments:

Post a Comment